| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Sauna Medlem

|
Skrivet: 22 jan 2009 22:58 Rubrik: När upptäckte ni att ni hade synestesi? |
|
Först ska jag erkänna att jag inte läst allt på denna sida men jag undrar över att så många har färger på enskilda bokstäver.
Jag har färger på hela ord och det hade jag långt innan jag kunde läsa eller ens visste att det fanns bokstäver eller ett alfabet.
Ett exempel är att namnen Ingrid och Inger (som många blandar ihop) för mig inte har nånting gemensamt.
Hur gamla var ni när ni upptäckte att ni hade synestesi (även om ni inte visste att det hette så då). Upptäckte ni detta efter att ni lärt er läsa?
Samma sak med siffror. För mig har inte t.ex 1847 något gemensamnt med talen 1, 8, 4 och 7 utan har en egen färg. |
|
|
|
|
 |
Face Flitig medlem

|
Skrivet: 23 jan 2009 9:51 Rubrik: |
|
Ja, jag har ju alltid haft synestesi men jag upptäckte först att jag hade det nu i höstas när jag klagade på att såna där dagsstrumpor hade felfärger och min kompis berättade om synestesi. Han berättade om den här sidan och jag upptäckte att vissa av dessa saker alltid har varit självklara för mig. Så var det i alla fall  |
_________________ I want to say one word to you. Just one word.
Are you listening?
Plastics. |
|
|
|
 |
Tråden sponsras av:
|
|
 |
Tatl Medlem

|
Skrivet: 23 jan 2009 17:58 Rubrik: |
|
Det var väldigt nyligen, häromdagen som jag till 100% var säker på att det var synestesi jag har... (Jag skrev ett inlägg här på sidan om det. :3)
Jag har ju alltid haft det, men tror det är som för de flesta att man inte tänker på det och tror det är likadant för alla. Jag minns att jag såg ett klipp om en kille på TV för ett tag sen, han hade olika geometriska former för siffror, som hjälpte honom att räkna. Jag kände igen det ganska mycket, även om jag inte har former för siffror som han har. :D
Sen har det hänt att jag funderat på en del av det, kanske de två senaste åren eller så. Det har kommit upp små tankar om att det kanske inte är precis likadant för alla.
Men ja, jag var 18 när jag upptäckte det! ^_^
Edit: Kan tillägga att jag har ett par kompisar som känner igen sig, nu när jag pratat lite mer om det. En klasskompis har också personlighet på siffror och bokstäver, medan en Internet-polare också ser former till musik, och dessutom till ljud. Fruktansvärt intressant! |
|
|
|
|
 |
LillaLillaJag Medlem

|
Skrivet: 24 jan 2009 11:52 Rubrik: |
|
jag var 13 år när jag fick reda på det. Jag läste boken namnet på boken är hemligt som handlade om två personer som råkar ut för saker, och där har synestesi en ganska stor del av historien att göra. De sa att två personer kunde se bokstäver i färger och jag började fundera - gör inte jag det också?
Ganska vanligt att jag börjar fundera på om saker i böcker stämmer in med mig, men det här var faktiskt sant och jag började tänka på det mer! Till slut sa jag något till min brorsa (som blev väldigt irriterad) att N är en gul bokstav. och han brydde sig inte och tyckte jag var en idiot ("N är en BOKSTAV!") I alla fall, det var i början av höstlovet jag hittade den här sidan för jag började babbla om det för min kusin någon dag efterråt (jag sökte på google efter att man ser bokstäver i färger) som också blev ganska irriterad ...
anyway, nu börjar jag nästan tycka att det är lika läskigt som kul, för man SER inte själva färgen, men samtidigt får man den i huvudet ... det är så konstigt! Nåja, jag har personlighet på siffror och bokstäver och även färger på dem. När jag spelar en låt också så får jag en historia i huvudet som handlar "om" ackorden, och ofta stämmer historien in på låten också ...
Men jag har tänkt på en sak: Alla de som inte har synestesi, jäklar vilket färglöst liv de måste ha! |
|
|
|
|
 |
Jessica Medlem

|
Skrivet: 2 feb 2009 18:23 Rubrik: |
|
jag har trott att alla såg bokstäver och ord,siffror mm i färg så när jag var liten brukar jag springa runt och fråga vilken färg har du på A eller sånna frågor men sen för några år sen(jag är 11 nu) upptäckte jag att inte alla såg i färg som jag trott och inte brytt mig om att tänka på men jag kommer bara ihåg att jag alltid sett i färg  |
_________________ Jessica med färg |
|
|
|
 |
Anki Hängiven medlem

|
Skrivet: 6 feb 2009 23:09 Rubrik: |
|
Jag gick i högstadiet ( det är ungefär 20 år sedan) och satt i matsalen med mina kompisar och pratade. Jag minns inte hur vi kom in på det, men jag och en annan tjej upptäckte att ingen annan såg bokstäver och siffror som vi gjorde, och även om vi då tyckte att det var dom andra som var konstiga så insåg vi snart att det var hon och jag som hade en annorlunda egenskap.
Vi tappade kontakten efter gymnasiet men efter några år så läste jag en intervju i en tidning med den här kompisen, hon jobbade då med musik, och hon fick frågan om hon hade någon annorlunda egenskap och hon svarade "sinnesanalogi" och förklarade det här med färgerna.
Jag lade ordet på minnet och ytterligare några år senare så kunde jag googla ordet och kom så småningom in på den här sidan.
Så jag har väl egentligen vetat om i mer än halva mitt liv att jag har en ovanlig egenskap, men inte haft ett namn på det lika länge.
Anki |
_________________ Dum vita est spes est //
Så länge det finns liv finns det hopp
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
|
|
|
 |
Solanna Medlem

|
Skrivet: 16 feb 2009 23:09 Rubrik: Jag har vetat länge |
|
Och jag minns inte när jag kom på att inte alla såg bokstäver och siffror i färg, men det var nog någon gång på mellan- eller högstadiet. För mig har bokstäver och siffror färger och ord och flersiffriga tal får helt enkelt färgkombinationer som bygger på bokstavsinnehållet. Första bokstaven/siffran är oftast dominerande, men första vokalen påverkar också helhetsintrycket av ett ord väldigt starkt. |
|
|
|
|
 |
Pingvinskor Medlem

|
Skrivet: 17 mar 2009 22:40 Rubrik: |
|
Jag trodde länge att alla såg färger på bokstäver, låtar och bokstäver eftersom mina två närmsta vänner på högstadiet också gjorde det. Någon rast ägnade vi till att sätta färg på alla siffror, någon annan gång veckodagar. Ena kompisen lyssnade nästan enbart på mörkblå musik, sade hon en annan gång. Så jag trodde att alla gjorde det. När jag var liten tyckte jag inte om att spela Uno heller, dels för att det är ett ovanligt tråkigt spel, men också för att jag kände mig nästan illamående när det kom siffror med fel färg (speciellt om de var gula! Usch). Jag hade också ett tallriksunderlägg med alfabetet på när jag var liten. Särskilt minns jag D, som jag kunde titta på länge för den hade en sådan otroligt ful blek, blågrå färg. Det kändes helt fel, den skulle ju vara röd.
Sen diskuterades "se färger i musik" emellanåt ett forum jag var med på. Någon förklarade synestesi och länkade hit. Då var jag 16 eller nyss fyllda 17 tror jag. En stor aha-upplevelse. Jag trodde, som alla andra här verkar det som, att alla såg färger lite var stans.
Jag skulle gärna vilja veta hur vanligt synestesi är, det känns som om det borde vara väldigt vanligt (i alla fall vissa former, typ bokstav-färg), bara att många tror att alla gör det och så var det med den saken.
Synestesi är kul! Jag önskar att det var lite mer drag här i forumet bara. |
_________________ A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
|
|
|
 |
Mange Etablerad medlem

|
Skrivet: 19 mar 2009 5:37 Rubrik: |
|
| Pingvinskor skrev: |
Jag skulle gärna vilja veta hur vanligt synestesi är, det känns som om det borde vara väldigt vanligt (i alla fall vissa former, typ bokstav-färg), bara att många tror att alla gör det och så var det med den saken. |
Hur stor procent av befolkningen som har synestesi varierar från rapport till rapport, så det är ganska svårt att säga. Det är mycket just på grund av att många tror alla har det eller att de inte ens reflekterat över synestesin för att den alltid funnits där som det är så svårt att säga. Och bokstav/färg-synestesin verkar vara bland de vanligare tillsammans med att se veckor och månader i färg och form. Dock säger vissa lärda att spatial form/sequence form-synestesin inte riktigt räknas till synestesi. Varför vet jag inte, men rusch kanske kan berätta mer om det. Jag har för mig att han skrev om det för länge sedan. |
|
|
|
|
 |
rusch Flitig medlem

|
Skrivet: 20 mar 2009 11:39 Rubrik: |
|
| Mange skrev: |
| Hur stor procent av befolkningen som har synestesi varierar från rapport till rapport, så det är ganska svårt att säga. Det är mycket just på grund av att många tror alla har det eller att de inte ens reflekterat över synestesin för att den alltid funnits där som det är så svårt att säga. Och bokstav/färg-synestesin verkar vara bland de vanligare tillsammans med att se veckor och månader i färg och form. Dock säger vissa lärda att spatial form/sequence form-synestesin inte riktigt räknas till synestesi. Varför vet jag inte, men rusch kanske kan berätta mer om det. Jag har för mig att han skrev om det för länge sedan. |
Beroende lite på var man tittar, är de vanligaste siffrorna mellan cirka 0.5% och 0.001%; det går dock att hitta än mer varierade siffror, så i praktiken är siffrorna tämligen ointressanta (annat än som indikator på att det, enligt vår nuvarande förståelse av fenomenet, är en liten del av befolkningen som har synestesi så som vi klassificerar och förstår den idag).
Angående synestesi och att identifiera detta hos människor, så är det som sagt inte alltid lätt. Att bokstav/färg (etc.) målas upp som den vanligaste formen av synestesi kan ha sin grund i att bokstäver är mer påtagliga; de är objekt vi på ett mycket mer konkret sätt (än t.ex. musik) möter i vardagen. Därför blir folk mer uppmärksamma på dessa sorters "avvikelser".
Dock finns det med dessa sorters "konkreta" objekt ett problem, och det är att synestesi är en sammankoppling av sinnen; grafem är egentligen inte underordnat ett sinne, utan snarare en mental representation av ett synintryck. (I praktiken innebär det att det är att likställa med att t.ex. alla cyklar är blå, alla kuvert är gula, alla fåglar är röda, etc.)
Så, till det ordentliga problemet: mentala representationer av objekt är underordnade vår kognition. Vi kan sålunda i praktiken applicera etiketter på objekt och "bestämma" egenskaper för dem. Därmed är det fullt möjligt att det finns en slags pseudo-synestesi bestående av människor som sedan barnsben varit benägna att (på ett abstrakt sätt) kategorisera saker och ting.
Be en person som inte ser sig själv som synestet att varje gång han/hon ser/läser/tänker bokstaven "e" så ska han/hon tänka på färgen "gul" och försöka visualisera bokstaven som just gul. (Jag väljer gul för att det ska vara "fel", eftersom "e" för mig är röd.) Troligtvis kommer personen endera (a) att tycka att färgen är "fel", vilket indikerar att de redan har någon form av färg kopplad till sin mentala representation av bokstaven "e", eller (b) utveckla och integrera en form av färg-egenskap i den mentala representation för bokstaven, som sedan kommer följa dem resten av livet. Har personen då blivit synestet, eller är den här formen av koppling (grafem/färg) helt enkelt inte synestesi? |
_________________ Kompositör & Producent
http://www.christianrusch.com
http://www.infamousagency.com
http://www.futuresoundofsweden.se |
|
|
|
 |
shq Medlem

|
Skrivet: 8 maj 2009 18:02 Rubrik: Re: När upptäckte ni att ni hade synestesi? |
|
| Sauna skrev: |
...jag undrar över att så många har färger på enskilda bokstäver.
Samma sak med siffror. För mig har inte t.ex 1847 något gemensamnt med talen 1, 8, 4 och 7 utan har en egen färg. |
För mig var det så att jag upptäckte att olika sifferkombinationer hade olika färger; eller ja, alltså flera färger för en sifferkombination.
Sedan har jag från olika sådan sifferkombinationer (t.ex. olika telefonnummer jag hade lärt mig och koder som jag tvingades lära mig) luskat ut vilka färger varje siffra hade.
När jag ser en sifferkombination så händer det ofta att den presenterar sin färg för mig, och då minns jag den lätt. Men vissa kombinationer är "stumma" (färgmässigt alltså). Då kan jag ta fram mina siffror och måla den -ibland hjälper det, ibland inte.
Strax innan jag blev medveten om mina sifferfärger hade jag ett telefonnummer som jag bara inte kunde lära mig. Undrar om det hade en konstig färgkombination?
Ibland är det också som att någon siffra inte kommer med i en sifferkombinations hela färg. Eller som att en siffra ändrar sig litet i vissa kombinationer -oftast är min 9:a svart, men i vissa kombinationer blir den mörkt mörkt brun. |
_________________ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
|
|
|
 |
Tråden sponsras av:
|
|
 |
Maria Nyckelpiga Medlem

|
Skrivet: 31 maj 2009 10:52 Rubrik: |
|
Jag har inte så utpräglad synestesi, men helt klart har jag alltid sett siffror och bokstäver i olika färger och tagit det för självklart. Veckodagar har också sina egna färger och veckan är placerad på ett sätt. har först på sistone börjat inse att inte alla har detta och först idag fick jag ett namn på detta. Jag lyssnade på P1 Kropp och själ.
Ska nu bli jätteintressant att läsa mer om det coh läsa vad ni andra skriver och berättar! |
_________________ Jag har gått ett helt liv och trott att alla människor ser bokstäver och siffror i färg! |
|
|
|
 |
pinnen95 Medlem

|
Skrivet: 31 maj 2009 17:31 Rubrik: |
|
jag uppt'ckte att jag hade synestesi för nåt år sedan när min moster ingred bärättade att hon hade det. och hon visste det för hon hade hört det på radion (som jag blev länkad från p3)[color=#00ff88][/color]  |
|
|
|
|
 |
silvad Medlem

|
Skrivet: 31 maj 2009 19:48 Rubrik: Ärftligt? |
|
I min familj har vi nästan alltid haft färg på bokstäver och siffror. Min mormor hade det och min mor ser dessutom talserier som en uppåtgående spiral, och år som cirklar. Jag och bägge mina systrar hade färger på både bokstäver och siffror, och en av mina systrar (som tyvärr är död nu) såg också toner och tonlägen i färger.
Min dotter har också färg på bokstäver och siffror, och vi ser veckor och år på olika sätt. Talserier ser vi också på olika sätt.
Min pappa ser inte färger - men min morbror gör det. Tyvärr har jag inga bröder och ingen son - måste kolla med min syster om hennes son ser färger också  |
|
|
|
|
 |
Mange Etablerad medlem

|
Skrivet: 31 maj 2009 20:51 Rubrik: |
|
Det går i arv och är vanligare hos kvinnor än män, så det är inte så konstigt att du fått det av din mamma (eller mormor kanske man ska säga)!
Välkommen till sidan. |
|
|
|
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg här Du kan inte svara på inlägg här Du kan inte ändra dina inlägg här Du kan inte ta bort dina inlägg här Du kan inte rösta här
|
|