Medlemsprofil | Logga in för meddelanden | Bevakade ämnen | Sök | Medlemmar | Grupper | Logga in | Bli medlem här!
Hej!

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Synestesi.se startsida -> Medlemmar på Synestesi.se
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Andersa
Medlem

Bor: Uppsala

InläggSkrivet: 9 maj 2017 14:12    Rubrik: Hej! Citera

Jag är ny som medlem men blev medveten för några år sedan att inte alla såg tid som form och förra året så fick jag veta att det fanns en term för det.

Ska försöka beskriva mitt sätt att se tid.
Världshistorien har en form men kan variera lite om jag "zoomar in" på specifika perioder. Den är på sätt och vis linjär men allt annat än rak. Praktiskt när man ska lära sig saker eftersom händelser som jag känner till finns placerade där. Däremot kan formen vara olika beroende på vad jag tänker på. Om man tar de senaste 30 åren så finns det ett stort antal olika utseende på samma tidsperiod beroende ämne och inom samma ämne t ex musik så finns det ett stort antal former beroende på vilken artist som jag tänker på.

Året har en form som ändras en del vartefter året går så i mars har året som helhet en något annorlunda form än i september. Och saker jag har gjort eller ska göra finns i formen.

Månaderna finns i årets form men är lite annorlunda i "inzoomningsläge"

Veckor är liksom året som en loop men ser annorlunda ut beroende på vad det är för veckodag.

Dagen är som en dubbelcirkel som en klocka ungefär men de båda cirklarna har olika form och formen varierar vartefter dagen går. Speciellt i "inzoomningsläge" då formen kan variera väldigt mycket. Men det är samma former alla dagar.

Timmar och minuter har ingen egenform men finns "inbyggda" i dagens form.

Det är helt enkelt väldigt många olika former som kommer vare sig jag vill det eller ej.
Till överst på sidan
Visa medlemmens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Synestesi.se startsida -> Medlemmar på Synestesi.se Tiderna anges som GMT+2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg här
Du kan inte svara på inlägg här
Du kan inte ändra dina inlägg här
Du kan inte ta bort dina inlägg här
Du kan inte rösta här

Ta bort alla cookies som det här forumet skapat